Zapewnienie dostępności
-
Postanowienia ogólne
-
Niniejszy dokument określa, zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r.
o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 848) – zwaną dalej ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych: -
Wymagania dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych:
-
wymagania dotyczące treści, przeglądu i aktualizacji deklaracji dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz ich publikacji;
-
kompetencje organu właściwego w sprawach monitorowania zapewniania dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz nadzoru nad stosowaniem przepisów ustawy;
-
zasady monitorowania zapewniania dostępności cyfrowej stron internetowych lub aplikacji mobilnych oraz prowadzenia sprawozdawczości w zakresie dostępności cyfrowej;
-
postępowanie w sprawie zapewniania dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementów.
-
Niniejszy dokument określa środki służące zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz Pabianickiego Centrum Medycznego sp. z o. o. z siedzibą w Pabianicach (95 – 200) przy ulicy Jana Pawła II 68, zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020r. poz. 1062) – zwaną dalej ustawą o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
-
Zapewnienie dostępności cyfrowej
-
Zgodnie z art.18 ust.1 ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych
i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo
o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu. -
Żądanie, o którym mowa w pkt II ust. 1 powinno zawierać:
a) dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
b) wskazanie strony internetowej, która ma być dostępna cyfrowo;
c) wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
d) wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeśli dotyczy.
-
Podmiot publiczny realizuje żądanie zapewnienia dostępności strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w ww. terminie, podmiot powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie w jakim zapewni dostępność, jednak termin nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
-
Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej jeśli będzie to mogło naruszyć integralność lub wiarygodność przekazywanych informacji. Jeśli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności, powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach zaistniałej sytuacji i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
-
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu, albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu – osoba zgłaszająca żądanie ma prawo złożyć do podmiotu publicznego skargę. Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej stosuje się przepisy Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
-
Zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej
-
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej.
-
Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej, zwanym dalej „wnioskiem o zapewnienie dostępności”.
-
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
-
dane kontaktowe wnioskodawcy,
-
wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność,
w zakresie architektonicznym lub informacyjno – komunikacyjnym,
-
wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
-
wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
-
Podmiot publiczny realizuje zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
-
W przypadku gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku
o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione,
w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności i zapewnia dostęp alternatywny. -
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej można:
-
złożyć osobiście w siedzibie Pabianickiego Centrum Medycznego Sp. z o. o. - Kancelaria – ul. Jana Pawła II 68, Pabianice;
-
wysłać pocztą na adres: PCM Sp. z o. o. ul. Jana Pawła II 68, 95 -200 Pabianice;
-
wysłać drogą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
-
W przypadku niezapewnienia dostępności, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni licząc od dnia, w którym upłynął termin określony w pkt III ust. 4 lub otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 31 ust. 3 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Skarga powinna zawierać wymogi opisane w art. 32 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
-
W zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie do postępowań w sprawach skarg stosuje się przepisy działów I i II ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
Pobierz: